Føj mere frugt og grønt til din hverdag

Frugt og grøntsager er sunde mellemmåltider, der skal erstatte søde fristelser som kage og slik. De indeholder mange kostfibre og forskellige slags vitaminer og mineraler, som er gode for din krop.

Vi anbefaler, at du spiser seks stykker frugt og grønt om dagen, som svarer til ca. 600 gram. Alle frugter og grøntsager tæller med, dvs. både rå, frosne, kogte, bagte, stegte og på dåse.

Du har brug for ca. 300 gram frugt om dagen, hvilket svarer til ca. halvdelen af dit daglige forbrug af frugt og grønt. Frugter skal helst opbevares køligt for, at den holder sig frisk i længere tid.

For at sikre at du får de tre stykker frugt om dagen, kan du skære frugten i mundrette stykker, som du kan spise i løbet af dagen. Det er lettere at spise, og frugten ser mere appetitligt ud.  Du kan også bruge de tre stykker frugt i en smoothie, som kan fungere som et mellemmåltid i løbet af dagen. 

Du skal have ca. 300 gram grønt om dagen, men alle grøntsager er sunde og indeholder meget få kalorier, derfor kan du spise løs af grøntsager.

Lad grøntsagerne fylde 2/5 af tallerkenen til dit varme måltid. Grøntsager kan du spise rå, tilberedte eller som snack. Det er godt hvis halvdelen af de grøntsager du spiser er grove som rodfrugter, kål og bønner. De indeholder flere kostfibre, mætter bedre og holder maven i gang. Du kan rive grøntsagerne og bruge dem til råkost. En god hovedregel er, at bruge grøntsager som pynt eller som tilbehør til dine måltider.

Sidst opdateret 21. september 2014