Borgerne forhindret i kontakt til Nyborg Kommune 11. september 2017

Ifølge Fyens Stiftstidende var det en graveskade på et højspændingskabel, der var årsagen til, at cirka 125 husstande i Nyborg mandag morgen kl. ca. 8.30 mistede strømmen.

Nyborg Kommune

Det var først og fremmest beboere i midtbyen, der blev ramt af strømsvigtet. Fejlen opstod i forbindelse med et gravearbejde ved Jagtenborg.
Fejlen blev efter ca. 1 time lokaliseret af Energi Fyn, og strømmen blev efterfølgende sendt udenom det beskadigede kabel.
 
Nyborg Kommune blev i den forbindelse hårdt ramt, da strømmen gik, hvilket betød at alle telefoner og IT-systemer på rådhuset gik ned.
Desværre var strømnedbruddet så langvarigt, at kommunens nødstrømsanlæg (kapacitet til 45 minutter) ikke kunne holde alt i "live", og rent tidsmæssigt var det en umulig opgave at lukke alt ned manuelt.

Derfor gik alle serverne i stå, og selvom der blev hentet eksperthjælp udefra fra CISCO, har det først været muligt at få systemerne op at køre igen kl. ca. 18.30.
Seneste status kl. 18.30 er, at kommunens ctrix-platform nu er i drift, og forhåbentligt vil alle IT-systemer og telefoni igen kunne tilgås fra tirsdag morgen.
 
Der er udsendt information til alle medarbejdere 4 gange i løbet af dagen med status (seneste kl. 18.36 med at driftsforstyrrelserne nu er overstået, og at systemerne igen burde køre optimalt).
 
Det er første gang, at Nyborg Kommune har oplevet en så langvarig strømafbrydelse, og der vil efterfølgende blive analyseret på, om kapaciteten på nødstrømsanlæg og backupsystemer m.v. kan forbedres.
 
Nyborg Kommune beklager de gener, strømudfaldet har forvoldt for borgere og medarbejdere. 

For yderligere oplysninger, kontakt

Tina Andersen, sekretariatschef, tlf. 6333 6803, mobil: 5159 9103, e-mail: tjo@nyborg.dk

 

Sidst opdateret 11. september 2017