Storebæltsbroen

Storebæltsbroen er en kombineret bro- og tunnelforbindelse beregnet til tog- og motortrafik, der krydser Storebælt og forbinder Fyn og Sjælland.

Jernbanen åbnede 1. juni 1997, og vejforbindelsen åbnede 14. juni 1998. Forbindelsen er cirka 17 km lang. Den udgøres af tre separate broer, en tunnel og et stykke vej på Sprogø. Forbindelsen består af en 4-sporet motorvej og en dobbeltsporet jernbane med elektriske køreledninger. Det frie spænd mellem de to pyloner er 1.624 m. langt, hvilket gør den til verdens tredjelængste hængebro. Rekorden indehaves af Akashi-Kaikyo-broen i Japan med et spænd på 1.991 m. På sit højeste sted er vejbanen ca. 70 m over vandoverfladen, hvilket skyldes hensynet til den internationale skibstrafik i Storebælt. Pylonerne, der bærer kablerne til hængebroen, er 254 m høje, hvilket gør dem til nogle af Danmarks højeste punkter.Højbroen er brugt som motiv på 1000-kronesedlen fra 2009-serien.

Se seneste trafikstatus eller meld dig til sms-service og få opdaterede bromeldinger Storebæltsbroens hjemmeside.

Klik ind på www.storebaeltsbroen.dk

Naviger rundt ved hjælp af musen. Hold museknappen nede for at dreje 360 grader.

Sidst opdateret 15. februar 2016