For at få uddannelses-/kontanthjælp skal du henvende dig personligt i jobcentret og melde dig ledig.
Hvis du ikke får et job med det samme, kan du søge om uddannelses-/kontanthjælp. Det foregår ved at du ansøger om uddannelses-/kontanthjælp via en digital løsning.
Først når du er tilmeldt jobcentret, vil kommunen tage stilling til, om du er berettiget til uddannelses-/kontanthjælp.
Du kan tidligst få udbetalt uddannelses-/kontanthjælp en måned efter den første henvendelse til kommunen.
Eventuel engangshjælp får du først fra ansøgningstidspunktet.
Læs mere om uddannelses-/kontanthjælp på www.borger.dk
Dokumentation
Afhængig af hvorfor du søger om uddannelses-/kontanthjælp skal du klikke på et af nedenstående link og se hvilken dokumentation du skal vedlægge din ansøgning.
Jeg er stoppet med at arbejde
Jeg er stoppet med uddannelse
Jeg er syg
Mine dagpengeret er udløbet
Jeg er ophørt med selvstændig virksomhed
Jeg løslades fra fængsel
Ansøgning
Du skal ansøge om uddannelses-/kontanthjælp elektronisk på linket nedenfor. Du skal logge på med din NemId.
Ansøg om uddannelses-/kontanthjælp
Lønsedler til brug for beregning af uddannelses- eller kontanthjælp
Hvis du eller din ægtefælle/samlever får løn, og I samtidig modtager uddannelses- eller kontanthjælp, så kan I sende lønsedlerne digitalt.
Læs vejledning til indsendelse af lønsedler digitalt her