Ofte stillede spørgsmål

Find svar på de mest stillede spørgsmål om Tour de France i Nyborg.

Q & A

Hvor cykler rytterne forbi?

Første etape – 13 km. enkeltstart i København

Etapen starter ved H.C. Andersens Boulevard og slutter på Rådhuspladsen i København. Ruten vil gå gennem hjertet af København, Nørrebro, Østerbro. Undervejs passerer rytterne bl.a. Søerne, Fælledparken, Kastellet, Amalienborg, Nyhavn og Den Sorte Diamant.  

Anden etape – 199 km. fra Roskilde til Nyborg

Anden etape starter centralt i Roskilde. Ruten ender i Nyborg og vil på vejen passere over Storebæltsbroen, hvor der forventes mulighed for sidevind og chancer for udbrud.
Etapen har tre bjergspurter i Nordvest Sjælland og en pointspurt i Kalundborg

Tredje etape – 182 km. fra Vejle til Sønderborg

Den sidste danske etape starter i Vejle, hvor ruten bl.a. passerer Jellingstenene, og slutter i Sønderborg, hvor lufthavnen ligger ca. 5 km. fra slutfeltet. Etapen rummer en pointspurt i Christiansfeld og tre bjergspurter på Koldingvej, Hejlsminde Strand og Genner Strand.

Tilrettelæggelsen af etaperne er sket i samarbejde med løbsorganisationen bag Tour de France, S.S.O. Med etaperne er der lagt vært på sportslige udfordringer og på natur, seværdigheder og byer.

Rolf og Ritter prøvekører 2. etape fra Roskilde til Nyborg.

Hvem står bag?

Gennemførelsen af Grand Départ i Danmark bliver organiseret af et interessentskab, som er stiftet til formålet, med  Erhvervsministeriet, Københavns Kommune, Roskilde Kommune, Nyborg Kommune, Vejle Kommune, Sønderborg Kommune som interessenter. Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark og Sport Event Denmark giver tilskud til interessentskabet.

Der er etableret et sekretariatet , der skal stå for den daglige drift af interessentskaber og sikre gennemførelsen af Grand Départ i Danmark. Direktør for sekretariatet er Alex Pedersen, som bl.a. har været adm. direktør i Jysk Fynske Medier, er tidligere professionel cykelrytter og har erfaring fra afviklingen af Giro I'talia i Herning og Horsens 2012.

Hvad koster det?

Budgettet for en dansk Grand Départ er sat til 88 mio. kr., som finansieres ved 17 mio. kr. fra staten, 55 mio. kr. fra kommunerne og 15 mio. kr. fra regionerne. Den resterende 1 mio. kr. forventes finansieret ved andre bidrag, eksempelvis sponsorindtægter.

Derudover er der følgeomkostninger i de enkelte kommuner ud over den fælles udgift på de 88 mio. kr.

Følgeomkostningerne afhænger af ambitionsniveauet i de enkelte byer ifm. deres gule folkefest.

Det har fra starten stået klart, at hver start- og målby udover indskuddet i selskabet  selv står som værtsby, og at det giver en række forpligtelser i forbindelse med afvikling af løbet, herunder klargøring af rute, renhold, afspærring osv.

Det danske budget tager udgangspunkt i erfaringer fra tidligere internationale cykelløb i Danmark og i budgetterne fra Grand Départs i andre lande og byer.
Nyborg Kommune har finansieret det danske Grand Départ med 10 mio. kr. 
Derudover har Nyborg Byråd i det seneste budget afsat 5 mio. kr. til at finansiere udgifterne til at afholde afslutningen af 2. etape i Nyborg. Pengene skal blandt andet gå til klargøring af rute, afspærring, renhold, aktivering af frivillige, aktiviteter, sikkerhedsforanstaltninger, markedsføring og byudsmykning.

FAKTA

Kort om Grand Départ Copenhagen Denmark

I sommeren 2022 afvikles Tour de France Grand Départ i Danmark.

Der afholdes i alt tre etaper i perioden 1.-3. juli. København er den officielle startby.

De tre etaper afholdes på følgende datoer: 1. juli 2022 afholdes første etape, Grand Départ i København. Den 2. juli starter anden etape i Roskilde og slutter i Nyborg. Den 3. juli afvikles tredje etape med start i Vejle og mål i Sønderborg.

Den danske Grand Départ har sloganet "The greatest cycling race in the world meets the best cycling city in the world".

Tour de France transmitteres i 190 lande og har flere millioner af tv-seere under løbet. COWI vurderede ifm. buddet på Tour de France, at flere hundrede tusinde tilskuere vil overvære de tre etaper i Danmark.

Tour de France i Danmark bliver en af de største sportsbegivenheder, der er blevet holdt i Danmark.

Danmark bød officielt på værtskabet for en Tour de France Grand Départ ved en ceremoni i Danmarkshuset i Paris den 20. juni 2016, hvor det danske bud blev overrakt personligt til løbsdirektør Christian Prudhomme af daværende erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen og overborgmester Frank Jensen.

Den unikke danske cykelkultur

Danmark har en lang og stolt tradition for hverdagscyklisme. Cykling udgør 26 % af alle ture under 5 km i Danmark og 16 % af alle ture (Cycling-embassy.dk).

Danmark har 12.000 km afmærkede cykelruter (Dansk Turismefremme.dk).

Gennemsnitligt cykler danskere 1,5 kilometer om dagen (DTU´s Transportvaneundersøgelse).

København er udnævnt til verdens bedste cykelby i 2017 og 2019 (Copenhagenize Index).

I København cykles der sammenlagt, hvad der svarer til 400 Tour de France løb hver dag. Det svarer til 1.440.000 kilometer om dagen (Cykelregnskab 2018).

København har 382 km cykelstier, 63 km Grønne Cykelruter, 45 sugercykelstier og 14 cykel- og gangbroer. (Cykelregnskab 2018). 
Flere steder i udlandet kaldes cykelstier adskilt med kantsten for "Copenhagen lanes".

Danmark har stor erfaring med at afvikle store internationale sports- og cykelevents. Bl.a. var Danmark vært for VM i landevejscykling i 2011, VM i BMX i 2011. Vært for starten på Giro d’Italia i 2012, VM i landevejscykling for amatører 2015, EM i landevejscykling 2017 og VM i cykel-cross 2019.

Sidst opdateret 05. august 2020