Biodiversitet på skoleskemaet

Biodiversitet er ikke bare en abstrakt idé på Rævebakkeskolen i Nyborg. Lige udenfor skolen vrimler det med blomster og insekter, som eleverne selv har været med til at skabe gode betingelser for. Området bliver brugt til både leg og læring.

På Rævebakkeskolen er havet og skoven lige i nærheden. Alligevel er naturen kommet endnu tættere på. Skolen har nemlig i år skabt et stort naturområde med masser af vilde blomster, som er til glæde for både børnene, medarbejderne og insekterne.

”Vi er så stolte af det,” siger pædagog Marianne Gräs.

Ideen kom, fordi den gamle motocrossbane aldrig rigtig blev brugt.

”Vi sad og snakkede om, hvad vi skulle bruge området til. Om vi skulle bygge en ny legeplads,” fortæller Marianne, der arbejder i indskolingen.

Rævebakkeskolen er en specialskole for børn med indlæringsvanskeligheder. Derfor spiller det en helt særlig rolle, at børnene nemt kan komme ud i naturen, fordi de ikke trives med den traditionelle skoleform.

”Vi ville gerne have naturen endnu tættere på i hverdagen, men vi vil jo også gerne hjælpe bierne. Så på den måde opstod ideen til det her fantastiske læringsrum, vi nu har fået skabt. Eleverne har været med i hele processen,” siger Marianne Gräs.

Legeplads og læringsrum i ét

Området er over 100 m2. Selve motocrossbanen er bevaret med bakker og stier. Nu er det bare kun stierne der bliver slået med græsslåmaskine, så børn i kørestol også kan komme tæt på, når de skal undersøge naturen. Resten vrimler med morgenfruer, salvie, lyng, hjulkrone, kornblomster, valmuer, røllike og andre insektvenlige blomster.

Tæt på er også et mudderkøkken, hvor børnene kan lege med vand og mudder og bruge planterne i deres leg. De må løbe frit omkring.

”De må gerne løbe op på bakkerne og rundt i blomsterne. De føler, det er et fristed. De elsker det,” siger Marianne Gräs.

Større arbejdsglæde for medarbejderne

Også medarbejderne er glade for området. Området bliver flittigt brugt som et læringsrum, der aktiverer alle børnenes sanser og giver dem lyst til at være undersøgende. Skolen har også et laboratorie, hvor de kan kigge på insekterne i forstørrelsesglas eller lære blomsterne at kende.

”Jeg synes, det er fantastisk. Jeg finder tit nye blomster. Jeg blev så glad, da jeg kom herned i sommer og så alle de her blomster overalt. Det giver mig energi at få lov at skabe sådan nogle ting, som giver så meget mening,” siger Marianne.

Alting behøver ikke være så velfriseret

Niels Nymand, der er serviceleder på skolen og står for at vedligeholde området, har fået en større bevidsthed om biodiversitet og ser på tingene på en helt ny måde i forhold til tidligere.

”Førhen gjorde vi jo bare det, vi plejede at gøre, når vi vedligeholdte vores arealer. Nu er vi begyndt at tænke anderledes. Alting behøver ikke være så fint og velfriseret”, siger Niels Nymand.

Projektet har kun været i gang i kort tid, og processen bliver man aldrig færdig med, fortæller de.

”Vi får hele tiden nye ideer,” siger Niels Nymand, som selv har lært en masse i processen og har planer om gøre mere for at tiltrække pindsvin og bygge insekthoteller sammen med eleverne.

”Andre skoler er velkomne til at kontakte os, hvis de har brug for inspiration til at gøre noget lignende”, siger Niels Nymand.

Rævebakkeskolen har fået støtte til projektet gennem Hedeselskabet og Nordeafonden.