Barnets lov § 32, stk. 1, nr. 3
En kontaktpersonordning kan være med til at at opnå gode og stabile relationer i forhold til familie, skole og fritidsliv og undgå en uhensigtsmæssig adfærd hos barnet/den unge.
Hvis du vil vide mere...
Kvalitetsstandard ved kontaktperson
Før indsatsen sættes i værk, skal der foretages en afdækning af barnets/den unges støttebehov jf. barnets lov § 19 eller udarbejdes en børnefaglig undersøgelse jf. barnets lov § 20. I ganske særlige tilfælde vil støtten kunne gives sideløbende med, at der udarbejdes en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse.
Der tages afsæt i børne- og ungepolitikkens tema ”Omsorg, tryghed og trivsel”, hvor der står ”Børn og unge skal derfor understøttes i et sundt og trygt liv gennem hele deres opvækst og i deres forskellige møder med de kommunale tilbud.”
Formålet er at støtte barnet/den unge til at opnå gode og stabile relationer i forhold til familie, skole og fritidsliv og undgå en uhensigtsmæssig adfærd hos den unge.
Formålet med at iværksætte kontaktpersonsordning for hele familien er at styrke forældrenes evne og muligheder for at skabe et positivt samspil i familien, reducere konflikter og fastholde barnet/den unge i en positiv udvikling.
Indsatsen kan også være en tvungen indsats ved tiltalefrafald eller et vilkår i en dom fra Ungdomskriminalitetsnævnet.
Målgruppen kendetegnes eksempelvis ved børn og unge, der oplever komplekse trivselsudfordringer. Der er tale om eksempler, og listen er således ikke udtømmende. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering:
- At have behov for en fast voksenkontakt, som familien ikke vurderes at kunne opfylde
- At få støtte gennem en positiv rollemodel
- At modtage sammenhængende støtte omkring vejledning og rådgivning i forhold til f.eks. skole, uddannelse, arbejde og fritid
- At være ung med dom eller tiltalefrafald med vilkår
Kontaktperson tilbydes primært til børn og unge, der udviser alvorlige trivsels-, adfærds- og tilpasningsproblemer.
Indsatsen kan iværksættes uden forældremyndighedsindehaveres samtykke, når det anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges særlige for støtte.
Indsatsen tildeles efter en konkret og individuel vurdering af støttebehovet.
Kontaktpersonen vil typisk have til opgave at støtte barnet/den unge i forhold til skole, uddannelse og et sundt fritidsliv. Det kan også være opgaver, som handler om støtte på det mere personlige plan – f.eks. i forhold til specifikke udfordringer, såsom angst, misbrug, psykiske lidelser eller andet.
Kontakten kan bestå af samtaler med barnet/den unge, familiesamtaler, deltagelse i aktiviteter afhængigt af den konkrete situation og samtaler med netværk og samarbejdspartnere sammen med den unge og/eller familien.
Støtten leveres af Nyborg Kommunes Familiehus.
I helt særlige tilfælde, hvor der er behov for en særlig intensiv eller meget specialiseret indsats, kan indsatsen købes hos en ekstern leverandør.
Der følges op senest tre måneder, efter at støtten er igangsat. Ved den første opfølgning aftales, hvornår den fremadrettede opfølgning skal ske.
Når barnets plan/ungeplanen for indsatsen udarbejdes, tager kommunen samtidig stilling til, hvornår og hvordan den ønskede effekt med indsatsen forventes opnået.
Der kan klages over afgørelsen.
Klagefristen er 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen.
Når klagen er modtaget, bliver afgørelsen revurderet. Såfremt Nyborg Kommune fastholder afgørelsen, sendes klagen videre til Ankestyrelsen.
Godkendt af Byrådet 25. november 2025.