
Kompensationsydelse til voksne med handicap
Er du over 18 år, kan du ansøge kommunen om kompensationsydelse til dækning af de ekstra udgifter, som du har i din dagligdag, og som er en følge af din fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse.
Kommunen kan yde hjælp til dækning af nødvendige kompensationsberettigende udgifter ved din daglige livsførelse, som kan kompensere for din nedsatte funktionsevne og medvirke til, at du kan leve et så almindeligt liv som muligt.
Det kan for eksempel være ekstra udgifter til:
- Tilskudsberettiget medicin
- Befordring og driftsudgifter til handicapbil
- Kost- og diætpræparater
- Håndsrækninger til praktiske gøremål
- Beklædning
En kompensationsberettigende udgift er derfor en nødvendig udgift, som du har som følge af din nedsatte funktionsevne. Det vil sige en udgift, som borgere uden nedsat funktionsniveau almindeligvis ikke har. Udgiften må ikke kunne dækkes efter andre bestemmelser i lovgivningen.
Den kompensationsberettigende udgift kan være hele udgiften, hvis hele udgiften er en følge af funktionsnedsættelsen. F.eks. din egenbetaling til tilskudsberettiget medicin, når behandlingen med medicinen skyldes din funktionsnedsættelse.
Den kompensationsberettigende udgift kan også være den ekstra udgift, der er tilbage, når den almindelige udgift er fratrukket. For eksempel hvis det er dyrere for dig at færdes med handicapbil, når du skal besøge venner eller familie. Da kan den kompensationsberettigende udgift være den eventuelle forskel mellem udgiften til offentlig transport og udgiften til benzin til din handicapbil.
Borgere mellem 18 og folkepensionsalderen med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan søge om dækning af nødvendige kompensationsberettigende udgifter.
Der er 2 grupper af kompensationsydelse, som du kan søge om, at kommunen træffer afgørelse efter.
Forskellen mellem de 2 grupper er:
- Minimumsbeløbet for udgifterne
- Hvilke udgiftstyper, der kan dækkes
- Sandsynliggørelse eller dokumentation af udgifterne.
Hvis du søger efter gruppe 1, skal du sandsynliggøre kompensationsberettigende udgifter, der overstiger minimumsbeløbet på 6.660 kr. om året svarende til 555 kr. om måneden (2025-niveau).
Hvis du søger efter gruppe 2, skal du dokumentere kompensationsberettigende udgifter inden for udgiftstyperne på positivlisten på over 24.000 kr. om året svarende til 2.000 kr. om måneden (2025-niveau).
Positivlisten indeholder disse udgiftstyper, som du kan få kompensationsydelse til i gruppe 2:
- kost- og diætpræparater
- medicin
- befordring og driftsudgifter ved befordring i egen bil, herunder udgifter til vedligeholdelse og reparation, bilforsikring, fornyelse af kørekort og udligningsafgift for dieselbil
- forhøjet husleje, herunder indskud
- fritidsaktiviteter, herunder udgifter til deltagelse i almindelige fritidsaktiviteter og udstyr hertil, ferier, sommerlejre, stævner m.v.
- handicaprelaterede kurser
- beklædning
- el, vand og varme
- øvrige kompensationsberettigende udgifter, hvor den enkelte kompensationsberettigende udgift overstiger 15.000 kr. pr. år svarende til gennemsnitligt 1.250 kr. om måneden
Øvrige kompensationsberettigende udgifter er markante udgifter, der ikke er nævnt på positivlisten og som kan indgå i gruppe 2, hvis
- der er tale om én udgiftstype, der i sig selv udgør mindst 1.250 kr. månedligt eller 15.000 kr. om året (2025-niveau)
- udgiften opfylder betingelser for kompensationsberettigende udgifter – dvs. udgiften følger af den varigt nedsatte funktionsevne og er nødvendig i den daglige livsførelse og kan ikke dækkes efter andre bestemmelser
- udgiften dokumenteres.
Du kan søge om dækning af kompensationsberettigende udgifter uanset om du bor i egen bolig eller i botilbud.
Hvis du modtager førtidspension efter de regler, der var gældende før 2003, er du ikke berettiget til kompensationsydelse, medmindre du er bevilget kontant tilskud efter servicelovens § 95 eller borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96.
Hvis du ønsker at søge skal du udfylde ansøgningsskemaet på borger.dk. Når du søger om kompensationsydelse via borger.dk, bliver du indtil videre bedt om at udfylde det tidligere merudgiftsskema. Det skyldes, at der først forventes at komme et opdateret ansøgningsskema på borger.dk ved årsskiftet 2025/2026. Selvom du udfylder det ”gamle” skema efter 1. september 2025, vil din ansøgning stadig blive behandlet efter de nye regler om kompensationsydelse.
Du kan også kontakte Social og Familie på tlf. 6333 7904.
Du kan forvente at blive kontaktet af en medarbejder fra kommunen, senest to uger efter kommunen har modtaget din ansøgning. Medarbejderen vil informere dig om det videre forløb.
Indhold fra Borger.dk
Støtte til nødvendige merudgifter for voksne
Du kan få dækket merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk eller psykisk handicap, hvis:
- du er mellem 18 år og folkepensionsalderen
- har udsat/opsat din folkepension
- du får invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension.
Får du førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig pension, kan du ikke få ydelser efter servicelovens § 100, medmindre du får kontant tilskud efter servicelovens § 95 eller borgerstyret personlig assistance efter § 96.
Du skal have en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og du skal have nødvendige merudgifter i forbindelse med den nedsatte funktionsevne.
Med varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse:
- hvis konsekvenser for dig er af indgribende karakter i din daglige tilværelse
- som medfører, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger.
Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af din nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov. Du kan få dækket dine nødvendige merudgifter uanset din boform, dvs. også selv om du fx bor i bofællesskab eller i botilbud.
Hos Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) kan du finde mere information om, hvem der kan søge og på hvilke betingelser.
Kommunen kan yde hjælp til dækning af nødvendige merudgifter ved din daglige livsførelse. Det kan være mange typer af forskellige nødvendige merudgifter, som du har pga. din varige nedsatte funktionsevne.
Eksempler på merudgifter, der kan være omfattet:
- medicin
- kørsel i forbindelse med uddannelse/arbejde/behandling/fritid
- særlige kurser
- håndsrækninger
- ekstra vask
Det er vigtigt, at du tænker godt igennem, hvilke merudgifter du har, inden du søger om økonomisk hjælp.
Du kan ansøge om dækning af merudgifter hos kommunen, som afgør, om du kan få dækket merudgifter. Hvis kommunen ikke har en digital selvbetjeningsløsning, eller du ikke ønsker eller er i stand til at søge digitalt, skal du kontakte kommunen.
Ansøger du som partsrepræsentant på vegne af en anden, og kan du ikke bruge den digitale selvbetjening, skal du kontakte kommunen.
Du kan både ansøge om løbende udgifter og enkeltudgifter.
Du skal dels dokumentere din funktionsnedsættelse, og dels dokumentere eller sandsynlig-gøre, at det medfører ekstraudgifter for dig.
Som hovedregel skal du søge først.
Din merudgiftsydelse udmåles ud fra størrelsen af de sandsynliggjorte eller dokumenterede, nødvendige merudgifter, du har som følge af din funktionsnedsættelse.
For at du kan komme ind i ordningen, skal du sandsynliggøre nødvendige merudgifter på mindst 630 kr. pr. måned (2025). Det bliver kaldt minimumsgrænsen. Det gælder både de løbende udgifter og enkeltudgifter. Hvis du opfylder betingelserne, bestemmes tilskuddets størrelse ud fra følgende intervaller:
- Hvis de sandsynliggjorte merudgifter pr. måned er mellem 630 kr. og 1.769 kr., får du et standardbeløb på 1.179 kr.
- Hvis de sandsynliggjorte merudgifter pr. måned er mellem 1.769 kr. og 2.948 kr., får du et standardbeløb på 2.359 kr.
- Hvis du kan dokumentere merudgifter på over 2.948 kr. pr. måned, får du et beløb svarende til de faktiske merudgifter.
Højst én gang om året kan du få reguleret beløbet for de løbende udgifter, hvis du kan sandsynliggøre, at du har stigende merudgifter. Du får kompensation med tilbagevirkende kraft, hvis dine merudgifter bliver godkendt af kommunen. Hvis du i løbet af året får en enkeltstående merudgift, kan du søge kommunen om kompensation.
Hver enkelt kommune har selvstændigt fastlagt de tilbud, der er til rådighed for borgerne i kommunen. Det kaldes kommunens serviceniveau. I praksis betyder det, at ydelser og tilbud varierer fra kommune til kommune.
Din indkomst har ingen betydning for, om du kan modtage tilskud til merudgifter. Tilskuddet er skattefrit.
Du får udbetalt beløbet som en løbende ydelse, men har pligt til at gøre kommunen opmærksom på ændringer, der betyder et fald i dine merudgifter. Kommunen vil fastsætte et nyt beløb, som herefter gælder. Du skal ikke efterbetale for den mellemliggende periode.
Hvis du ikke længere opfylder betingelserne, stopper udbetalingen helt, og du modtager ikke tilskuddet måneden efter, at dette er konstateret
Du skal søge og have godkendt din ansøgning, inden du kan få støtte til såvel løbende udgifter som enkeltudgifter.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden 4 uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) kan give dig uvildig rådgivning, når din sag er gået i hårdknude eller du føler dig uretfærdigt behandlet.
Du kan søge aktindsigt i dine sager hos kommunen, hos lægen og på hospitalets forskellige afdelinger. Læs mere på borger.dk om at søge aktindsigt.
Du kan læse om støtte til merudgifter i paragraf 100 i 'Serviceloven', i 'Bekendtgørelse om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse' samt i 'Voksenstøttevejledningen'.
Kontakt os
Har du spørgsmål til kompensationsydelserne?
Hvis du allerede har en sag og kontakt til en børne- og ungerådgiver eller voksenrådgiver, kan du ringe direkte til din rådgiver på følgende tidspunkter: • Mandag, tirsdag og torsdag kl. 8.30-9.30 • Onsdag kl. 12.15-13.15 Hvis ikke kan du ringe på vores hovednummer nedenfor.
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 09:00 - 16:30 |
Fredag | 09:00 - 13:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 12:00 - 15:00 |
Torsdag | 10:00 - 16:30 |
Fredag | Lukket |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Social og Familie
Hvis du allerede har en sag og kontakt til en børne- og ungerådgiver eller voksenrådgiver, kan du ringe direkte til din rådgiver på følgende tidspunkter: • Mandag, tirsdag og torsdag kl. 8.30-9.30 • Onsdag kl. 12.15-13.15 Hvis ikke kan du ringe på vores hovednummer nedenfor.
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 09:00 - 16:30 |
Fredag | 09:00 - 13:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 12:00 - 15:00 |
Torsdag | 10:00 - 16:30 |
Fredag | Lukket |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |