Anlægsønsker fra foreninger
Nyborg Kommune ønsker en gennemsigtig og organiseret metode til at håndtere anlægsønsker fra foreninger, så alle har lige muligheder for at indsende et anlægsønske.
Foreninger kan have anlægsønsker, der ikke er afsat midler til i kommunens budget, som f.eks. ønske om renovering af de faciliteter, der benyttes eller etablering af noget nyt, der gavner foreningens aktiviteter.
Kultur- og Fritidsudvalget har derfor 23. september 2025 godkendt følgende proces og tidsplan for indsendelse af anlægsønsker:
- November: information til foreninger om ansøgning via online ansøgningsskema.
- 1. februar: frist for indsendelse af anlægsønsker.
- Februar/marts: administrationen kvalificerer ønskerne i forhold til om ønsket er aktuelt, passer ind i eksisterende planer for stedet, passer ind i forhold til lokalplaner og vurdering i forhold til bæredygtighed, drift og vedligehold.
- Marts/april: Folkeoplysningsudvalget prioriterer anlægsønskerne til Kultur- og Fritidsudvalget.
- Maj: Kultur- og Fritidsudvalget behandler den prioriterede liste fra Folkeoplysningsudvalget og beslutter hvilke anlægsønsker, der skal sendes videre til budgetforhandlingerne for det kommende år.
Der vil være en løbende dialog med de foreninger, der indsender anlægsønsker. Administrationen vil hjælpe med at kvalificere anlægsønsket, hvis der f.eks. mangler information.
Efter Kultur- og Fritidsudvalgets møde i maj måned vil foreningerne få besked om, hvorvidt deres ønske er videresendt til budgetforhandlingerne, og får endelig besked om der er afsat midler, når budgettet for det pågældende år er vedtaget.
Det vil være muligt at indsende det samme anlægsønske i tre år, hvis der ikke afsættes midler til det i budgetforhandlingerne.
Ved spørgsmål til ovenstående, kan fritidskonsulent Anna Hauritz Nielsen kontaktes. E-mail: anhn@nyborg.dk, tlf. 6333 7882.