Information
Kurser
Er du som iværksætter eller allerede etableret virksomhedsejer lidt usikker på, hvordan du skal håndtere skat og moms, beregning af priser, salgs- og leveringsbetingelser, kontrakter, forsikringer m.m., så er dette minikursus lige noget for dig.
På en levende og forståelig måde tager en revisor, en advokat, en bankrådgiver og en forsikringsmægler udgangspunkt i netop dine spørgsmål og udfordringer. Dermed tilbyder vi et fleksibelt, aktuelt og meget målrettet minikursus.
Emner på dagen kunne for eksempel være:
- Skat & moms
- Handels- og leveringsbetingelser
- Salgs- og købskontrakter
- I/S, ApS eller måske en personligt eget virksomhed
- Hvordan forsikrer jeg mig tilstrækkeligt
- Ansættelser og kontrakter
Tidspunkt:
Onsdag 20. september 2023.
Varighed:
2 timer (16.00-18.00).
Sted:
Byrådssalen på Nyborg Rådhus, Torvet 2, 5800 Nyborg.
Pris:
Gratis for dig der bor og/eller har virksomhed i Nyborg eller Kerteminde Kommuner. Der er dog et ”no show gebyr” for udeblivelse eller afbud senere end 24 timer før kurset på kr. 150,- + moms.
Vi forventer naturligvis, at du har spørgsmål med til arrangementet.
Tilmelding:
Du kan allerede nu tilmelde dig på e-mail: erhverv@nyborg.dk mærket ”Økonomi & Jura”.
Salg er sjovt – når det trænes
Uden salg - intet firma! Kunden skal møde personer der vil hjælpe - frem for personer der bare vil sælge.
Salg er et håndværk som skal læres og trænes som alle andre håndværk og fag.
Kurset afholdes torsdag 11. maj 2023 kl. 8.30-15.30.
Uanset om du er nyansat sælger, sidder i kundeservice eller er en håndværker der taler med kunderne når han er ude og besøge dem. Så bliver hverdagen med kundekontakt meget lettere og sjovere, når du ved lidt mere. Salg er mange ting. Men først og fremmest er det evnen til at have en god, målrettet og åben dialog med kunden. Det
bliver altså lettere, når vi træner i salgsarbejde og lærer mere om, hvad et salg er for noget.
På kurset vil vi b.la. arbejde med
- Hvad er salg egentlig for noget?
- Hvad er forskellen på mersalg og opsalg?
- Hvordan træner vi salg – og hvordan holder vi fokus på at udvikle vores salgsevner?
- Hvordan motiverer vi kunderne til at købe i stedet for at tænke på, at vi skal sælge?
- Hvad er et købssignal – og hvordan behandler vi en indvending fra en kunde?
- Hvad er strukturen i et møde med kunden – og hvordan fører vi kunden gennem en optimal salgsdialog?
- Hvordan præsenterer vi prisen på en let, bedre og mere værdifuld måde?
Underviser Lars Egsvang Rasmussen
Lars er professionel bestyrelsesformand og bestyrelsesmedlem i et antal små og mellemstore ejerledede virksomheder. Han arbejder desuden som underviser, mentor og sparringspartner i private og offentlige virksomheder i hele landet. Lars har endvidere mange års erfaring i professionel salg.
Tilmelding
Kurset, der er gratis for dig der har et CVR nummer i Nyborg Kommune, er fra kl. 8.30 – 15.30 og afholdes i mødelokalerne på Nyborg Rådhus.
Da der max kan deltage 20 personer, er tilmelding efter princippet ”først til mølle”. Du kan tilmelde dig på e-mail: erhverv@nyborg.dk.
Udviklingsforløb for iværksættere og SMV 2023
Formål:
Formålet med dette forløb er at give dig som iværksætter, nyere opstartet virksomhedsejer eller nyere leder i en allerede eksisterende virksomhed, viden om - og indblik i de væsentligste faktorer, der spiller ind, når man skal starte, drive og vækste en virksomhed med succes.
Det drejer sig især om områderne: salg, markedsføring, kunder, strategi, økonomi med budget, samt udarbejdelse af en forretningsplan der er forståelig og opnåelig.
Modulerne ser således ud:
- Strategi, business- og forretningsplan med målsætninger
- Markedsføring og afsætningskanaler for en virksomhed i vækst
- Økonomi med budget, likviditet og økonomisk argumentation overfor kunder
- Salg, service og forhandling for Iværksættere
- Styring af kundemøder, forhandlinger og en salgssamtale
- Præsentationsteknik samt præsentation og fremlæggelse
1. Strategi, Business- og Forretningsplan med målsætninger for 12 - 36 måneder
Hvor vigtigt er det at have målsætninger og planer for fremtiden?
- Hvor langt ud i fremtiden skal vi tænke?
- Hvad er visioner, missioner, værdier og målsætninger for noget?
- Hvordan sætter vi SMART-ØF-mål?
- Hvad er en SWOT-analyse – og hvad opnår vi ved at bruge lidt tid på den?
- Hvad kan høre under og til en business-plan / forretningsplan?
- Hvad er dine planer og drømme for de næste 12 – 36 måneder?
- m.m.
2. Markedsføring og afsætningskanaler for en virksomhed i vækst
- Hvem er dine kunder?
- Hvem kunne du godt tænke dig at have som kunder?
- Hvordan sætter man en plan op for forskellige kundegrupper og afsætningskanaler?
- Hvad er markedsføring for noget – og hvad hører under markedsføring?
- Hvad er presseinformationer for noget?
- Hvad er en marketingsplan for noget, og hvad skal med?
- Hvordan styrer vi økonomien i at markedsføre os selv?
- Hvordan sætter du en aktiv og let handlingsplan op for salg og markedsføring?
- m.m.
3. Økonomi med budget, likviditet og økonomisk argumentation overfor kunder
- Hvad er et budget?
- Hvad er et likviditetsbudget?
- Hvordan kalkulerer du fortjeneste på salget?
- Hvad er forskellen på DB og DG (dækningsbidrag og dækningsgrad)?
- Hvordan argumenterer du i økonomiske vendinger, så dine kunder forstår dig?
- Hvad skal med i dit budget?
- Hvordan skaffer du evt. kapital til at udvikle din virksomhed?
- Hvad er forskellen på at tænke økonomi som indkøber og som sælger?
- m.m.
4. Salg, service og forhandling for Iværksættere
- Hvad er service egentlig for noget?
- Hvad er salg egentlig for noget?
- Er salg noget man bare kan, eller skal det trænes?
- Hvordan sætter man salg og opsøgende salg let i system?
- Hvad er forskellen på salg, mersalg, opsalg og krydssalg?
- Hvad er en forhandling i forhold til et salg?
- Hvordan motiverer vi kunderne til at købe af os – frem for at skulle sælge for meget?
- Hvad er et købssignal – og hvordan behandler vi indvendinger fra kunden?
- Hvad er et købscenter, og hvordan hjælper det os i kundedialoger?
- Hvordan præsenterer vi prisen på en let, god og værdifuld måde for kunden?
- m.m.
5. Styring af kundemøder, forhandlinger og en salgssamtale
- Hvad er en forhandling egentlig for noget?
- Hvad er det oftest vi forhandler med andre om?
- Hvordan skaber vi win-win via fælles mål i en forhandling?
- Hvad skal vi vide om modparten når vi forhandler?
- Hvad skal vi ”gøre op med os selv” inden en forhandling?
- Hvordan hjælper effektiv kommunikation os i forhandlinger?
- Hvordan styrer vi forhandlingen?
- Hvad opnår vi med struktur i et kundemøde og i en forhandling?
- Hvordan præsenterer vi pris og løsninger når vi forhandler?
- Hvad er psykologiske priser for noget?
- Hvordan får vi så aftalen i hus?
- m.m.
6. Professionelle Præsentationer og fremlægning af kursistens plan
- Hvordan præsenterer vi os selv, vores idéer, vores produkter og vores virksomhed med power og energi?
- Hvordan udnytter vi kropssprog og stemmeføring optimalt i en præsentation?
- Hvordan kan vi udnytte bevægelser i rummet under en præsentation?
- m.m.
Derefter præsenterer du din forretningsmodel for de øvrige deltagere og specielt indbudte gæster.
Arrangementet sluttes af med diplomuddeling, fotografering, bobler og kransekage.
Kursusform:
Kursusformen er meget aktiv og involverende. Alt, der skal læres, bliver lært og trænet, når vi er sammen på kursusdagene, og alle deltagere bliver involveret i de emner, vi arbejder med.
Underviser / trainer:
Den gennemgående trainer / underviser er Lars Egsvang fra F10 Viden og Vækst, der har stor erfaring i udvikling af sælgere, ledere og teams i både private og offentlige institutioner. Lars er uddannet NLP – Master, Business-Coach, merkonom i afsætning/markedsføring, diplomsælger, diplom key account manager m.m.
Ud over at undervise og sparre med sælgere og ledere er Lars også aktiv i et antal bestyrelser indenfor forskellige brancher.
Endvidere vil konsulenter fra Nyborg og Kerteminde kommuner stå til din rådighed på samtlige kursusdage.
På gensyn til nogle aktive, udviklende, lærende og spændende dage.
Praktiske oplysninger:
Datoer for næste kursusforløb:
- Torsdag 26. oktober 2023
- Torsdag 2. november 2023
- Torsdag 9. november 2023
- Torsdag 16. november 2023
- Torsdag 23. november 2023
- Torsdag 30. november 2023
Tid:
Alle dage kl. 15.00-20.00.
Dog skal du være opmærksom på, at vi på den sidste kursusdag nok først er færdige kl. ca. 21.30.
Sted:
Kurset vil blive afholdt i Nyborg. Nærmere information følger.
Pris:
For dig, der er iværksætter og bor og/eller har virksomhed i Nyborg eller Kerteminde Kommune, koster forløbet kr. 800,- + moms. Prisen er inkl. kursusmateriale samt fuld forplejning.
Er du ansat i en allerede etableret virksomhed med CVR-nr. ældre end 3 år og ønsker at deltage i forløbet for at styrke dine kompetencer som leder er prisen kr. 2.000,- + moms.
Tilmelding:
Vil du vide mere eller tilmelde dig kursusforløbet, kan du rette henvendelse til chefkonsulent Stig Bøgh, e-mail: stb@nyborg.dk eller tlf. 6155 6600, eller Erhverv & Vækst, e-mail: erhverv@nyborg.dk.
Arrangementer
Håndværkermødet er et tilbagevende arrangement der normalt ligger i februar måned.
Program
Programmet sidst så ud som følger:
- Velkomst v/ borgmester Kenneth Muhs og erhvervs- og udviklingschef Lars Almind Knudsen.
- Kommunens anlægsbudgetter og opgaver v/direktør Torben Kelm Danielsen.
- Status på byggesag i Nyborg Kommune v/teknik- og miljøchef Jacob Juhl Harberg.
- Udfordringer og muligheder med byggematerialer ifm. den bæredygtige udvikling v/seniorprojektleder Lars Holm, We build Denmark.
- ”Håndværkerdialog” herunder valg til næste periode – v/chefkonsulent Stig Bøgh.
- Der bydes på biksemad med tilbehør.
- Resultatet af evt. afstemning
- Muligheder med praktikpladser i virksomheden v/fritidsjobambassadør Mette Borch Ovdal.
- Nyborg Jobcenter 2023 v/beskæftigelseschef Merete Gommesen.
- Afrunding ved borgmester Kenneth Muhs.
Vi ses i februar 2024.
OBS: Du kan være med
Innovation Award 23
I 2021 tog Nyborg kommune initiativ til en innovationskonkurrence for unge, som blev kaldt ”Innovation Award '21”. Nyborg Kommune ønskede at fremme innovation blandt unge under 25 år. Der blev i den forbindelse nedsat en styregruppe bestående af repræsentanter fra flere lokale virksomheder, Nyborg Byråd, Nyborg Kommune samt både lærere, elever og ledelsen fra Nyborg Gymnasium.
Den første Innovation Award løb af stablen i efteråret 2021, og blev en succes med stor interesse fra både de deltagende unge samt virksomhederne, Nyborg Kommune og Nyborg gymnasium.
Derfor har Erhvervs- og Udviklingsudvalget i Nyborg Kommune besluttet at støtte intiativet og gentage succesen i 2023. Temaet til Innovation Award '23 bliver bæredygtighed og FN’s verdensmål. Dette begrundes med ønsket om at fremme den bæredygtige tankegang og handlinger til gavn for Nyborgs borgere, erhvervsliv, organisationer m.v. samt at koble dette til et eller flere af FN’s verdensmål.
Arrangementet er målrettet alle unge under 25 år som bor, er under uddannelse eller arbejder i Nyborg Kommune.
Innovation Award '23 skal være med til at bringe uddannelsesinstitutionerne, erhvervslivet og Nyborg Kommune endnu tættere sammen i et samarbejde om udvikling af unge i kommunen. Yderligere er målsætningen at nedsætte gennemsnitsalderen for iværksættere i Nyborg Kommune.
10 cases
Flere lokale virksomheder og organisationer inviteres til at beskrive en case som deltagerne skal arbejde ud fra og finde nytænkende løsninger på.
Der vil i 2023 være cases fra erhvervslivet, Nyborg Kommune Bæredygtig Udvikling, velfærdsektoren, kulturområdet og en case under navnet ”freestyle” hvor næsten alt er tilladt. I alt 10 unikke cases.
Fælles for samtlige cases er, at de skal handle om bæredygtighed og FNs Verdensmål.
Hvad går opgaven ud på?
Teamet præsenterer en idé, ydelse eller et produkt, som kan gøre en forskel og som skiller sig ud i hverdagen for borgere, virksomheder, eller for klimaet og naturen.
Case ejerne/virksomhederne vil efterfølgende have ret til at benytte forslag og idéer til udvikling omkring hver deres cases. Øvrige idéer/opfindelser under "freestyle"-casen ejes af det pågældende team.
Program for dagen
Torsdag 13. april 2023 kl. 9.00-14.30 på Nyborg Gymnasium, Skolebakken 13.
Kl. 9.00 - Velkomst til Innovation Award '23 fra scenen.
Kl. 9.10 - ”Min vej som iværksætter” – indlæg ved Kristian Grove Poulsen, founder af TimberNest og underviser på Nyborg Gymnasium.
Kl. 9.45-13.00 - De deltagende teams pitcher deres idé/opfindelse.
Kl. 13.00 - Kort indlæg fra den nye lokale virksomhed Eco Change.
Kl. 13.15 - De 3 teams med højeste pointscore pitcher igen fra scenen.
Kl. 13.45 - Indlæg ved dagens hovedtaler Casper Blom.
Kl. 14.15 - Præmieoverrækkelse, herefter tak for i år og på gensyn.
Sådan bliver deltagerne bedømt
Dommerne, som blandt andet er caseejerne, vil bedømme hver pitch ud fra tre kriterier:
- Hvordan var formidlingskompetencen?
- Idéens/opfindelsens relevans og løser den et behov?
- Er idéen/opfindelsen implementérbar?
Der gives fra 1-10 point ved hvert kriterie. 1 gives for den ringeste præstation og 10 gives for særklasse - naturligvis taget i betragtning at det er unge mennesker i udvikling, vi har at gøre med.
Dommerpanelets point samles og tælles løbende sammen. Efterfølgende præsenterer de tre teams med flest point i finalen.
I finalen vil dommerne votere og samlet give point for hver af de 3 præstationer. Herefter udråbes 3., 1., og 2. pladsen (i samme rækkefølge).
Kan man vinde præmier?
Ja, udover et diplom og en buket blomster er præmierne i 2023 atter som følger:
- 1. præmie kr. 10.000
- 2. præmie kr. 4.000
- 3. præmie kr. 1.000
Hvordan tilmelder man sig?
Deltagerne vil blive screenet af den enkelte skole, inden de går videre til Innovation Award '23. De enkelte hold skal være tilmeldt senest 10. februar 2023.
Man kan tilmelde sig som enkeltperson eller som et hold på max. 4 personer.
Nærmere information og tilmelding
Folkeskolerne/privatskoler/friskoler – Mette Helding Madsen, mhm@nyborg.dk
Nyborg Gymnasium – Birgitte Veje Bredahl, BV@nyborg-gym.dk
VUC – Michael Søndergaard Bock, mic@vucfyn.dk
FGU – Lone Dibbern Rasmussen, ldr@fgufyn.dk
Enkeltpersoner – Erhverv & Vækst, erhverv@nyborg.dk
Vi ser frem til, at I vil deltage i dette spændende arrangement.
Venlig hilsen styregruppen for Innovation Award 23
Birgitte Veje Bredahl, Nyborg Gymnasium
Hanne Toft, Nyborg Gymnasium
Gitte Ohrt Rosenbaum, Nyborg Gymnasium
Mette Helding Madsen, Skole og Kultur
Stig Bøgh, Nyborg Kommune – Erhverv & Vækst
Tina Villadsen, Nyborg Kommune – Erhverv & Vækst
Ann Dyhrberg Larsen, Nyborg Kommune – Erhverv & Vækst
Erhvervskontoret byder på morgenkaffe.
Kom og få informationer omkring, hvad der rører sig i Nyborg Kommune lige netop nu. Det er her, du kan blive opdateret og få svar på erhvervs relaterede spørgsmål samt en snak med andre lokale virksomhedsledere.
Næste arrangement er fredag 26. maj kl. 8.30-10.00.
Tilmeld dig på: erhverv@nyborg.dk, mærket ”morgenkaffe”.
Vi glæder os til at se dig til morgenkaffe hos Erhverv & Vækst på Nyborg Rådhus.
Som erhvervsdrivende i Nyborg Kommune har du mulighed for at mødes med andre virksomheder omkring bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
Vi har etableret et netværk, som vil klæde dig og din virksomhed på til fremtidens grønne krav og muligheder med inspiration, vidensdeling og engagement:
- ny viden og inspiration fra øvrige netværksdeltagere samt oplæg fra eksperter
- sparring på de udfordringer og barrierer, der er i din virksomhed og branche
- mulighed for at få trykprøvet dine idéer og forslag til konkrete tiltag
- værktøjer til konkret handling
- sparring på hvordan du skalerer dine initiativer og skaber udvikling og vækst
Der er fokus på hele værdikæden, og netværket vil derfor være repræsenteret af forskellige brancher og virksomhedstyper – med mulighed for opdeling i undergrupper.
For at høre nærmere og tilmelde dig, kontakt Lars Almind Knudsen. Tlf. 5172 7419, e-mail: laka@nyborg.dk.
Find inspiration hos Iværksætterdanmark
Klar, parat, start up!Hold dig opdateret om kurser og arrangementer
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret på kommende kurser og arrangementer samt andre erhvervsnyheder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet her