Information
Kurser
Deltag på dette gå-hjem møde hvor du får idéer og råd til hvordan du bedst laver opslag, der giver opmærksomhed og måske omtale og kunder.
Journalist og LinkedIn-træner Karoline Markholst går ind i de 3 vigtigste indsigter, der forbedrer dit LinkedIn-game omgående.
Kurset afholdes onsdag 11. oktober kl. 15.30 -17.30.
Kurset er gratis for dig der bor og/eller driver virksomhed i Nyborg Kommune.
Tilmelding via: erhverv@nyborg.dk mærket ”LinkedIn kursus”.
Udeblivelse uden afbud udløser et ”no showgebyr” på 150 kr.
Er du som iværksætter eller allerede etableret virksomhedsejer lidt usikker på, hvordan du skal håndtere skat og moms, beregning af priser, salgs- og leveringsbetingelser, kontrakter, forsikringer m.m., så er dette minikursus lige noget for dig.
På en levende og forståelig måde tager en revisor, en advokat, en bankrådgiver og en forsikringsmægler udgangspunkt i netop dine spørgsmål og udfordringer. Dermed tilbyder vi et fleksibelt, aktuelt og meget målrettet minikursus.
Emner på dagen kunne for eksempel være:
- Skat & moms
- Handels- og leveringsbetingelser
- Salgs- og købskontrakter
- I/S, ApS eller måske en personligt eget virksomhed
- Hvordan forsikrer jeg mig tilstrækkeligt
- Ansættelser og kontrakter
Varighed:
2 timer (16.00-18.00).
Sted:
Byrådssalen på Nyborg Rådhus, Torvet 2, 5800 Nyborg.
Pris:
Gratis for dig der bor og/eller har virksomhed i Nyborg eller Kerteminde Kommuner. Der er dog et ”no show gebyr” for udeblivelse eller afbud senere end 24 timer før kurset på kr. 150,- + moms.
Vi forventer naturligvis, at du har spørgsmål med til arrangementet.
Tilmelding:
Kurset afholdes løbende. Kontakt erhverv@nyborg.dk for at få mere at vide.
Salg er sjovt – når det trænes
Uden salg - intet firma! Kunden skal møde personer der vil hjælpe - frem for personer der bare vil sælge.
Salg er et håndværk som skal læres og trænes som alle andre håndværk og fag.
Kurset afholdes løbende. Kontakt erhverv@nyborg.dk for at få mere at vide.
Uanset om du er nyansat sælger, sidder i kundeservice eller er en håndværker der taler med kunderne når han er ude og besøge dem. Så bliver hverdagen med kundekontakt meget lettere og sjovere, når du ved lidt mere. Salg er mange ting. Men først og fremmest er det evnen til at have en god, målrettet og åben dialog med kunden. Det
bliver altså lettere, når vi træner i salgsarbejde og lærer mere om, hvad et salg er for noget.
På kurset vil vi b.la. arbejde med
- Hvad er salg egentlig for noget?
- Hvad er forskellen på mersalg og opsalg?
- Hvordan træner vi salg – og hvordan holder vi fokus på at udvikle vores salgsevner?
- Hvordan motiverer vi kunderne til at købe i stedet for at tænke på, at vi skal sælge?
- Hvad er et købssignal – og hvordan behandler vi en indvending fra en kunde?
- Hvad er strukturen i et møde med kunden – og hvordan fører vi kunden gennem en optimal salgsdialog?
- Hvordan præsenterer vi prisen på en let, bedre og mere værdifuld måde?
Underviser Lars Egsvang Rasmussen
Lars er professionel bestyrelsesformand og bestyrelsesmedlem i et antal små og mellemstore ejerledede virksomheder. Han arbejder desuden som underviser, mentor og sparringspartner i private og offentlige virksomheder i hele landet. Lars har endvidere mange års erfaring i professionel salg.
Tilmelding
Kurset, der er gratis for dig der har et CVR nummer i Nyborg Kommune, er fra kl. 8.30 – 15.30 og afholdes i mødelokalerne på Nyborg Rådhus.
Da der max kan deltage 20 personer, er tilmelding efter princippet ”først til mølle”. Du kan tilmelde dig på e-mail: erhverv@nyborg.dk.
Udviklingsforløb for iværksættere og SMV 2023
Formål:
Formålet med dette forløb er at give dig som iværksætter, nyere opstartet virksomhedsejer eller nyere leder i en allerede eksisterende virksomhed, viden om - og indblik i de væsentligste faktorer, der spiller ind, når man skal starte, drive og vækste en virksomhed med succes.
Det drejer sig især om områderne: salg, markedsføring, kunder, strategi, økonomi med budget, samt udarbejdelse af en forretningsplan der er forståelig og opnåelig.
Modulerne ser således ud:
- Strategi, business- og forretningsplan med målsætninger
- Markedsføring og afsætningskanaler for en virksomhed i vækst
- Økonomi med budget, likviditet og økonomisk argumentation overfor kunder
- Salg, service og forhandling for Iværksættere
- Styring af kundemøder, forhandlinger og en salgssamtale
- Præsentationsteknik samt præsentation og fremlæggelse
1. Strategi, Business- og Forretningsplan med målsætninger for 12 - 36 måneder
Hvor vigtigt er det at have målsætninger og planer for fremtiden?
- Hvor langt ud i fremtiden skal vi tænke?
- Hvad er visioner, missioner, værdier og målsætninger for noget?
- Hvordan sætter vi SMART-ØF-mål?
- Hvad er en SWOT-analyse – og hvad opnår vi ved at bruge lidt tid på den?
- Hvad kan høre under og til en business-plan / forretningsplan?
- Hvad er dine planer og drømme for de næste 12 – 36 måneder?
- m.m.
2. Markedsføring og afsætningskanaler for en virksomhed i vækst
- Hvem er dine kunder?
- Hvem kunne du godt tænke dig at have som kunder?
- Hvordan sætter man en plan op for forskellige kundegrupper og afsætningskanaler?
- Hvad er markedsføring for noget – og hvad hører under markedsføring?
- Hvad er presseinformationer for noget?
- Hvad er en marketingsplan for noget, og hvad skal med?
- Hvordan styrer vi økonomien i at markedsføre os selv?
- Hvordan sætter du en aktiv og let handlingsplan op for salg og markedsføring?
- m.m.
3. Økonomi med budget, likviditet og økonomisk argumentation overfor kunder
- Hvad er et budget?
- Hvad er et likviditetsbudget?
- Hvordan kalkulerer du fortjeneste på salget?
- Hvad er forskellen på DB og DG (dækningsbidrag og dækningsgrad)?
- Hvordan argumenterer du i økonomiske vendinger, så dine kunder forstår dig?
- Hvad skal med i dit budget?
- Hvordan skaffer du evt. kapital til at udvikle din virksomhed?
- Hvad er forskellen på at tænke økonomi som indkøber og som sælger?
- m.m.
4. Salg, service og forhandling for Iværksættere
- Hvad er service egentlig for noget?
- Hvad er salg egentlig for noget?
- Er salg noget man bare kan, eller skal det trænes?
- Hvordan sætter man salg og opsøgende salg let i system?
- Hvad er forskellen på salg, mersalg, opsalg og krydssalg?
- Hvad er en forhandling i forhold til et salg?
- Hvordan motiverer vi kunderne til at købe af os – frem for at skulle sælge for meget?
- Hvad er et købssignal – og hvordan behandler vi indvendinger fra kunden?
- Hvad er et købscenter, og hvordan hjælper det os i kundedialoger?
- Hvordan præsenterer vi prisen på en let, god og værdifuld måde for kunden?
- m.m.
5. Styring af kundemøder, forhandlinger og en salgssamtale
- Hvad er en forhandling egentlig for noget?
- Hvad er det oftest vi forhandler med andre om?
- Hvordan skaber vi win-win via fælles mål i en forhandling?
- Hvad skal vi vide om modparten når vi forhandler?
- Hvad skal vi ”gøre op med os selv” inden en forhandling?
- Hvordan hjælper effektiv kommunikation os i forhandlinger?
- Hvordan styrer vi forhandlingen?
- Hvad opnår vi med struktur i et kundemøde og i en forhandling?
- Hvordan præsenterer vi pris og løsninger når vi forhandler?
- Hvad er psykologiske priser for noget?
- Hvordan får vi så aftalen i hus?
- m.m.
6. Professionelle Præsentationer og fremlægning af kursistens plan
- Hvordan præsenterer vi os selv, vores idéer, vores produkter og vores virksomhed med power og energi?
- Hvordan udnytter vi kropssprog og stemmeføring optimalt i en præsentation?
- Hvordan kan vi udnytte bevægelser i rummet under en præsentation?
- m.m.
Derefter præsenterer du din forretningsmodel for de øvrige deltagere og specielt indbudte gæster.
Arrangementet sluttes af med diplomuddeling, fotografering, bobler og kransekage.
Kursusform:
Kursusformen er meget aktiv og involverende. Alt, der skal læres, bliver lært og trænet, når vi er sammen på kursusdagene, og alle deltagere bliver involveret i de emner, vi arbejder med.
Underviser / trainer:
Den gennemgående trainer / underviser er Lars Egsvang fra F10 Viden og Vækst, der har stor erfaring i udvikling af sælgere, ledere og teams i både private og offentlige institutioner. Lars er uddannet NLP – Master, Business-Coach, merkonom i afsætning/markedsføring, diplomsælger, diplom key account manager m.m.
Ud over at undervise og sparre med sælgere og ledere er Lars også aktiv i et antal bestyrelser indenfor forskellige brancher.
Endvidere vil konsulenter fra Nyborg og Kerteminde kommuner stå til din rådighed på samtlige kursusdage.
På gensyn til nogle aktive, udviklende, lærende og spændende dage.
Praktiske oplysninger:
Datoer for næste kursusforløb:
- Torsdag 26. oktober 2023
- Torsdag 2. november 2023
- Torsdag 9. november 2023
- Torsdag 16. november 2023
- Torsdag 23. november 2023
- Torsdag 30. november 2023
Tid:
Alle dage kl. 15.00-20.00.
Dog skal du være opmærksom på, at vi på den sidste kursusdag nok først er færdige kl. ca. 21.30.
Sted:
Kurset vil blive afholdt i Nyborg. Nærmere information følger.
Pris:
For dig, der er iværksætter og bor og/eller har virksomhed i Nyborg eller Kerteminde Kommune, koster forløbet kr. 800,- + moms. Prisen er inkl. kursusmateriale samt fuld forplejning.
Er du ansat i en allerede etableret virksomhed med CVR-nr. ældre end 3 år og ønsker at deltage i forløbet for at styrke dine kompetencer som leder er prisen kr. 2.000,- + moms.
Tilmelding:
Vil du vide mere eller tilmelde dig kursusforløbet, kan du rette henvendelse til chefkonsulent Stig Bøgh, e-mail: stb@nyborg.dk eller tlf. 6155 6600, eller Erhverv & Vækst, e-mail: erhverv@nyborg.dk.
Arrangementer
Erhverv & Vækst indbyder erhvervslivet til Nytårskur 2024.
Nytårskuren afholdes denne gang mandag 15. januar kl. 17.30 på Bastionen. Sæt allerede nu et kryds i kalenderen, vi glæder os til at se jer alle.
Den 1. februar 2024 afholder Erhverv & Vækst i samarbejde med Nyborg Gymnasium samt folke– og friskolerne i Nyborg Kommune, igen et Innovation Award arrangement.
Målsætningen
Formålet med afvikling af et årligt innovationsarrangement i Nyborg Kommune er at booste innovationen, og specielt at sætte større fokus på innovation og kreativitet blandt kommunens unge.
Det er også vores mål at bringe uddannelsesinstitutionerne, erhvervslivet og kommunen endnu tættere sammen i et samarbejde om udvikling af kommunens unge.
Deltagere
Arrangementet er målrettet alle unge under 25 år som bor, er under uddannelse eller arbejder i Nyborg Kommune.
Tilmelding
Deltagerne fra de enkelte uddannelsesinstitutioner vil blive screenet af den enkelte skole, inden de går videre til Innovation Award 24. Nærmere information og tilmelding skal ske gennem egen underviser eller anden kontaktperson på den enkelte skole.
Er man ikke tilknyttet en af kommunens uddannelsesinstitutioner, kan man tilmelde sig arrangementet/høre nærmere direkte hos Erhverv & Vækst, e-mail: erhverv@nyborg.dk.
Man kan tilmelde sig som enkeltperson eller som et hold på max. 4 personer.
Deltagerne vil herefter blive omtalt som ”team”, uanset om det er enkeltperson eller en gruppe.
Tilmelding senest 1. december 2023.
I 2023 deltog 30 teams. Der vil i 2024 være plads til maks. 34 teams.
Cases
Der vil i 2024 være mulighed for at vælge mellem 7 cases til konkurrencen.
Case: Sundhed og Ældre i Nyborg Kommune
Case: Steffca - genanvendelse af materiale fra produktion af gummikorkpakninger
Case: Nyborg Kommunes Erhvervs- og Udviklingsudvalg + bilag.
Teamet præsenterer en idé, ydelse eller et produkt, som kan gøre en forskel i den enkelte case og
som skiller sig ud i hverdagen for borgere, virksomheder, eller klimaet og naturen.
Der skal i samtlige præsentationer tænkes i FN’s Verdensmål.
Dette er begrundet i ønsket om at fremme den bæredygtige tankegang og handlinger til gavn for Nyborg kommunes borgere, erhvervsliv, organisationer m.v. samt at koble dette til et eller flere af FN’s verdensmål.
Evt. case ejerne/virksomhederne vil efterfølgende have ret til at benytte forslag og idéer til
udvikling omkring hver deres cases.
Øvrige idéer/opfindelser ejes af det pågældende team.
Programmet for innovationsdagen
Torsdag 1. februar 2024 kl. 9.00-15.00 på Nyborg Gymnasium.
Kl. 8.00-8.45
De tilmeldte teams opstiller deres stande i Foodcamp og forhal.
Kl. 8.30
Dommerbriefing
Kl. 9.00
Formanden for Erhvervs- og Udviklingsudvalget i Nyborg Kommune byder velkommen til Innovation Award 24 fra scenen.
Kl. 9.10
”Min vej som iværksætter” – indlæg (nærmere følger)
Kl. 9.30-13.00
Stande åbner. De deltagende teams præsenterer deres idé/opfindelse for besøgende.
Kl. 9.45-13.00
De deltagende teams skal pitche deres idé/opfindelse 3 gange af dommerteams af 2 på egen stand. Hver pitch tager 5 min., og efterfølgende gives der 5 min. feedback fra dommerne. Dommerne giver individuelle karakterer.
Kl. 13.00
Indlæg (nærmere følger)
Kl. 13.15
De 3 teams med højeste pointscore pitcher igen hver 5 min. fra scenen for finalens dommerpanel, samt øvrige gæster.
Kl. 13.45
Indlæg (nærmere følger)
Kl. 14.15
Præmieoverrækkelse, herefter tak for i år og på gensyn.
Programmet tilpasses efter hvor mange teams der tilmelder sig.
Dommerpanelet
Deltagerne vil blive bedømt af dommere fra det lokale erhvervsliv.
Listen over dommere offentliggøres omkring 1. december 2023.
Hvert deltagende team skal pitche deres ide/opfindelse tre gange for at kvalificere sig til finalen. Efter hvert pitch får teamet 5 minutters feedback fra dommerne.
Bedømmelse
Dommerne vil bedømme hver pitch ud fra tre kriterier:
- Hvordan var formidlingskompetencen?
- I hvor høj grad formår teamet at fange dommernes opmærksomhed?
- Har teamet skabt en levende fortælling om ideen?
- Hvordan disponerer teamet de 5 min., de har til rådighed til pitch?
- Idéens/opfindelsens relevans og løser den et behov?
- Er der konkret målsætning/fremtidsudsigt for idéen/projektet?
- Hvordan og for hvem skaber idéen værdi og gør en forskel?
- Er værdien social, kulturel og/eller økonomisk?
- Bidrager idéen til bæredygtighed/grøn omstilling, eller tager den udgangspunkt i verdensmål?
- Er idéen/opfindelsen implementérbar?
- Hvilke ressourcer skal der bruges for at realisere idéen? (fx økonomi, viden, samarbejde)
- Hvad det vil koste at gøre idéen til virkelighed?
- Har temaet undersøgt eller afprøvet, om idéen kan realiseres?
Der gives point fra 1-10 ved hvert kriterie. 1 gives for den ringeste præstation og 10 gives for særklasse, naturligvis taget i betragtning at det er unge mennesker i udvikling, vi har at gøre med.
Dommerpanelets point samles og tælles løbende sammen. Efterfølgende præsenterer de tre teams med flest point i finalen.
Finalen
I finalen pitcher top 3 på scenen á hver 3 min. for et nyt og uvildigt dommerpanel og øvrige gæster. Der bedømmes på samme kriterier som tidligere. I finalen voterer dommerne denne gang sammen, og der vil være en fælles pointgivning.
Dommerpanelet i finalen består af relevante dommere i forhold til de 3 finaleteams valgte cases:
Præmier og vinderen afsløres
Efter hovedtalerens indlæg afsløres henholdsvis 3., 1. og 2. pladsen. Præmierne, diplomer samt blomster overrækkes af henholdsvis hovedtaleren, formanden for Erhvervs- og Udviklingsudvalget samt rektor for Nyborg Gymnasium.
- præmie kr. 10.000
- præmie kr. 4.000
- præmie kr. 1.000
Det forventes, at der kan blive et opfølgningsmøde mellem det vindende team og virksomheden, som har stillet den vindende case til rådighed.
Håndværkermødet er et tilbagevende arrangement der normalt ligger i februar måned.
Program
Programmet sidst så ud som følger:
- Velkomst v/borgmester Kenneth Muhs og leder erhverv, vækst og sekretariat Lars Almind Knudsen.
- Kommunens anlægsbudgetter og opgaver v/teknik-, miljø- og erhvervschef Jacob Juhl Harberg.
- Status på byggesag i Nyborg Kommune v/teknik-, miljø- og erhvervschef Jacob Juhl Harberg.
- Udfordringer og muligheder med byggematerialer ifm. den bæredygtige udvikling v/seniorprojektleder Lars Holm, We build Denmark.
- ”Håndværkerdialog” herunder valg til næste periode – v/chefkonsulent Stig Bøgh.
- Der bydes på biksemad med tilbehør.
- Resultatet af evt. afstemning
- Muligheder med praktikpladser i virksomheden v/fritidsjobambassadør Mette Borch Ovdal.
- Nyborg Jobcenter 2023 v/arbejdsmarked- og borgerservicechef Merete Gommesen.
- Afrunding ved borgmester Kenneth Muhs.
Vi ses i februar 2024.
Erhvervskontoret byder på morgenkaffe.
Kom og få informationer omkring, hvad der rører sig i Nyborg Kommune lige netop nu. Det er her, du kan blive opdateret og få svar på erhvervs relaterede spørgsmål samt en snak med andre lokale virksomhedsledere.
Arrangementet afholdes løbende. Kontakt erhverv@nyborg.dk, mærket ”morgenkaffe” for at få mere at vide.
Vi glæder os til at se dig til morgenkaffe hos Erhverv & Vækst på Nyborg Rådhus.
Som erhvervsdrivende i Nyborg Kommune har du mulighed for at mødes med andre virksomheder omkring bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
Vi har etableret et netværk, som vil klæde dig og din virksomhed på til fremtidens grønne krav og muligheder med inspiration, vidensdeling og engagement:
- ny viden og inspiration fra øvrige netværksdeltagere samt oplæg fra eksperter
- sparring på de udfordringer og barrierer, der er i din virksomhed og branche
- mulighed for at få trykprøvet dine idéer og forslag til konkrete tiltag
- værktøjer til konkret handling
- sparring på hvordan du skalerer dine initiativer og skaber udvikling og vækst
Der er fokus på hele værdikæden, og netværket vil derfor være repræsenteret af forskellige brancher og virksomhedstyper – med mulighed for opdeling i undergrupper.
For at høre nærmere og tilmelde dig, kontakt Lars Almind Knudsen. Tlf. 5172 7419, e-mail: laka@nyborg.dk.
Find inspiration hos Iværksætterdanmark
Klar, parat, start up!Hold dig opdateret om kurser og arrangementer
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret på kommende kurser og arrangementer samt andre erhvervsnyheder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet her