Information
Kurser
Kurset er for iværksættere og nystartet virksomhedsejere
Er du som iværksætter eller allerede etableret virksomhedsejer lidt usikker på, hvordan du skal håndtere fx skat og moms, beregning af priser, salgs- og leveringsbetingelser, kontrakter, forsikringer m.m. - Så er dette minikursus lige noget for dig.
På en levende og forståelig måde tager en revisor, en advokat, en bankrådgiver og en forsikringsrådgiver udgangspunkt i netop dine spørgsmål og udfordringer. Dermed tilbyder vi et fleksibelt, aktuelt og meget målrettet mini kursus.
Emner som kan dukke op på dagen:
- Skat og moms
- Handels- og leveringsbetingelser
- Salgs- og købskontrakter
- I/S, ApS eller måske en personligt eget virksomhed
- Hvordan forsikrer jeg mig tilstrækkeligt
- Ansættelser og kontrakter
Varighed: kl. 16.00-18:00
Dato: 1. september 2022
Sted: Byrådssalen på Nyborg Rådhus, Torvet 1, 5800 Nyborg
Pris: Gratis for dig der bor og/eller har virksomhed i Nyborg eller Kerteminde Kommuner. Der er dog et ”no show gebyr” for udeblivelse eller afbud senere end 24 timer før kurset på kr. 150,- + moms.
Tilmelding: Tilmelding på erhverv@nyborg.dk. Vil du vide mere kan du kontakte chefkonsulent, Stig Bøgh, på tlf. 6155 6600.
Salg er sjovt – når det trænes
Uden salg - intet firma! Kunden skal møde personer der vil hjælpe - frem for personer der bare vil sælge.
Salg er et håndværk som skal læres og trænes som alle andre håndværk og fag.
Uanset om du er nyansat sælger, sidder i kundeservice eller er en håndværker der taler med kunderne når han er ude og besøge dem. Så bliver hverdagen med kundekontakt meget lettere og sjovere, når du ved lidt mere. Salg er mange ting. Men først og fremmest er det evnen til at have en god, målrettet og åben dialog med kunden. Det
bliver altså lettere, når vi træner i salgsarbejde og lærer mere om, hvad et salg er for noget.
På kurset vil vi b.la. arbejde med:
- Hvad er salg egentlig for noget?
- Hvad er forskellen på mersalg og opsalg?
- Hvordan træner vi salg – og hvordan holder vi fokus på at udvikle vores salgsevner?
- Hvordan motiverer vi kunderne til at købe i stedet for at tænke på, at vi skal sælge?
- Hvad er et købssignal – og hvordan behandler vi en indvending fra en kunde?
- Hvad er strukturen i et møde med kunden – og hvordan fører vi kunden gennem en optimal salgsdialog?
- Hvordan præsenterer vi prisen på en let, bedre og mere værdifuld måde?
Underviser Lars Egsvang Rasmussen
Lars er professionel bestyrelsesformand og bestyrelsesmedlem i et antal små og mellemstore ejerledede virksomheder. Han arbejder desuden som underviser, mentor og sparringspartner i private og offentlige virksomheder i hele landet. Lars har endvidere mange års erfaring i professionel salg.
Tilmelding
Kurset, der er gratis for dig der har et CVR nummer i Nyborg Kommune, er fra kl. 8.30 – 15.30 og afholdes i mødelokalerne på Nyborg Rådhus.
Erhverv & Vækst tilbyder løbende kurset ”Salg for ikke-sælgere”. Følg med her på siden angående næste kursus, eller kontakt os for mere information.
Erhverv & Vækst tilbyder kurser til både iværksættere og etablerede virksomheder.
Nyborg Kommune vil styrke indsatsen for såvel lokale iværksættere som nyere etablerede virksomheder, ved at tilbyde markedsførings mini kurser, økonomi og jura mini kurser samt især et relevant og resultatorienteret ledelsesforløb for såvel nye som igangværende virksomheder.
På udviklingskurserne, som løber henover seks kursusdage fordelt over seks uger, giver anerkendte eksterne undervisere i samarbejde med bureauets erhvervskonsulent en del af svaret til Østfynske virksomheder og iværksættere, der ønsker at løfte deres ideer og forretning til en erhvervssucces og gode lokale arbejdspladser.
For yderligere oplysninger, kontakt
Stig Bøgh, chefkonsulent, Tlf. 6333 8094, e-mail: stb@nyborg.dk
Babak Djarahi, erhvervs- & udviklingschef. Tlf. 6333 8095, e-mail: bdj@nyborg.dk
Udviklingsforløb for iværksættere og SMV 2022
Formål:
Formålet med dette forløb er at give dig som iværksætter, nyere opstartet virksomhedsejer eller nyere leder i en allerede eksisterende virksomhed, viden om - og indblik i de væsentligste faktorer, der spiller ind, når man skal starte, drive og vækste en virksomhed med succes.
Det drejer sig især om områderne: salg, markedsføring, kunder, strategi, økonomi med budget, samt udarbejdelse af en forretningsplan der er forståelig og opnåelig.
Modulerne ser således ud:
- Strategi, business- og forretningsplan med målsætninger
- Markedsføring og afsætningskanaler for en virksomhed i vækst
- Økonomi med budget, likviditet og økonomisk argumentation overfor kunder
- Salg, service og forhandling for Iværksættere
- Styring af kundemøder, forhandlinger og en salgssamtale
- Præsentationsteknik samt præsentation og fremlæggelse
1. Strategi, Business- og Forretningsplan med målsætninger for 12 - 36 måneder
Hvor vigtigt er det at have målsætninger og planer for fremtiden?
- Hvor langt ud i fremtiden skal vi tænke?
- Hvad er visioner, missioner, værdier og målsætninger for noget?
- Hvordan sætter vi SMART-ØF-mål?
- Hvad er en SWOT-analyse – og hvad opnår vi ved at bruge lidt tid på den?
- Hvad kan høre under og til en business-plan / forretningsplan?
- Hvad er dine planer og drømme for de næste 12 – 36 måneder?
- m.m.
2. Markedsføring og afsætningskanaler for en virksomhed i vækst
- Hvem er dine kunder?
- Hvem kunne du godt tænke dig at have som kunder?
- Hvordan sætter man en plan op for forskellige kundegrupper og afsætningskanaler?
- Hvad er markedsføring for noget – og hvad hører under markedsføring?
- Hvad er presseinformationer for noget?
- Hvad er en marketingsplan for noget, og hvad skal med?
- Hvordan styrer vi økonomien i at markedsføre os selv?
- Hvordan sætter du en aktiv og let handlingsplan op for salg og markedsføring?
- m.m.
3. Økonomi med budget, likviditet og økonomisk argumentation overfor kunder
- Hvad er et budget?
- Hvad er et likviditetsbudget?
- Hvordan kalkulerer du fortjeneste på salget?
- Hvad er forskellen på DB og DG (dækningsbidrag og dækningsgrad)?
- Hvordan argumenterer du i økonomiske vendinger, så dine kunder forstår dig?
- Hvad skal med i dit budget?
- Hvordan skaffer du evt. kapital til at udvikle din virksomhed?
- Hvad er forskellen på at tænke økonomi som indkøber og som sælger?
- m.m.
4. Salg, service og forhandling for Iværksættere
- Hvad er service egentlig for noget?
- Hvad er salg egentlig for noget?
- Er salg noget man bare kan, eller skal det trænes?
- Hvordan sætter man salg og opsøgende salg let i system?
- Hvad er forskellen på salg, mersalg, opsalg og krydssalg?
- Hvad er en forhandling i forhold til et salg?
- Hvordan motiverer vi kunderne til at købe af os – frem for at skulle sælge for meget?
- Hvad er et købssignal – og hvordan behandler vi indvendinger fra kunden?
- Hvad er et købscenter, og hvordan hjælper det os i kundedialoger?
- Hvordan præsenterer vi prisen på en let, god og værdifuld måde for kunden?
- m.m.
5. Styring af kundemøder, forhandlinger og en salgssamtale
- Hvad er en forhandling egentlig for noget?
- Hvad er det oftest vi forhandler med andre om?
- Hvordan skaber vi win-win via fælles mål i en forhandling?
- Hvad skal vi vide om modparten når vi forhandler?
- Hvad skal vi ”gøre op med os selv” inden en forhandling?
- Hvordan hjælper effektiv kommunikation os i forhandlinger?
- Hvordan styrer vi forhandlingen?
- Hvad opnår vi med struktur i et kundemøde og i en forhandling?
- Hvordan præsenterer vi pris og løsninger når vi forhandler?
- Hvad er psykologiske priser for noget?
- Hvordan får vi så aftalen i hus?
- m.m.
6. Professionelle Præsentationer og fremlægning af kursistens plan
- Hvordan præsenterer vi os selv, vores idéer, vores produkter og vores virksomhed med power og energi?
- Hvordan udnytter vi kropssprog og stemmeføring optimalt i en præsentation?
- Hvordan kan vi udnytte bevægelser i rummet under en præsentation?
- m.m.
Derefter præsenterer du din forretningsmodel for de øvrige deltagere og specielt indbudte gæster.
Arrangementet sluttes af med diplomuddeling, fotografering, bobler og kransekage.
Kursusform:
Kursusformen er meget aktiv og involverende. Alt, der skal læres, bliver lært og trænet, når vi er sammen på kursusdagene, og alle deltagere bliver involveret i de emner, vi arbejder med.
Underviser / trainer:
Den gennemgående trainer / underviser er Lars Egsvang fra F10 Viden og Vækst, der har stor erfaring i udvikling af sælgere, ledere og teams i både private og offentlige institutioner. Lars er uddannet NLP – Master, Business-Coach, merkonom i afsætning/markedsføring, diplomsælger, diplom key account manager m.m.
Ud over at undervise og sparre med sælgere og ledere er Lars også aktiv i et antal bestyrelser indenfor forskellige brancher.
Endvidere vil konsulenter fra Nyborg og Kerteminde kommuner stå til din rådighed på samtlige kursusdage.
På gensyn til nogle aktive, udviklende, lærende og spændende dage.
Praktiske oplysninger:
Datoer for næste kursusforløb:
Torsdag 8. september 2022
Torsdag 15. september 2022
Torsdag 22. september 2022
Torsdag 29. september 2022
Torsdag 6. oktober 2022
Torsdag 13. oktober 2022
Tid:
Alle dage kl. 15.00-20.00.
Dog skal du være opmærksom på, at vi på den sidste kursusdag nok først er færdige kl. ca. 21.30.
Sted:
Kurset vil blive afholdt i Nyborg eller Langeskov. Nærmere information følger.
Pris:
For dig, der er iværksætter og bor og/eller har virksomhed i Nyborg eller Kerteminde Kommune, koster forløbet kr. 500,- + moms. Prisen er inkl. kursusmateriale samt fuld forplejning.
Er du ansat i en allerede etableret virksomhed med CVR-nr. ældre end 3 år og ønsker at deltage i forløbet for at styrke dine kompetencer som leder er prisen kr. 2.000,- + moms.
Tilmelding:
Vil du vide mere eller tilmelde dig kursusforløbet, kan du rette henvendelse til chefkonsulent Stig Bøgh via mail: stb@nyborg.dk eller mobil 6155 6600.
a1kommunikation, Iværksætterdanmark, Erhvervshus Fyn og Erhverv & Vækst Nyborg Kommune præsenterer et fagligt kompetenceforløb, der afholdes fysisk i Nyborg 4 x 4 timer + forberedelse mellem 26/10 og 16/11 2022.
Få mere at vide om det faglige kompetenceforløb her
Vi kan allerede nu løfte sløret for, hvornår der afholdes Nytårskur for erhvervslivet 2023.
Det bliver på Bastionen mandag 16. januar kl. 17.30.
Nærmere program følger i løbet af december 2022.
Arrangementer
Næste gang vi byder på morgenkaffe med erhvervskontoret er fredag den 2. september kl. 8.30.
Kom og få informationer omkring, hvad der rører sig i Nyborg Kommune lige netop nu.
Det er her, du kan blive opdateret og få svar på erhvervs relaterede spørgsmål samt en snak med andre lokale virksomhedsledere.
Tilmeld dig på mail: erhverv@nyborg.dk
Tilmelding vil være nødvendigt inden den 30. august 2022.
Vi glæder os til at se dig til morgenkaffe hos Erhverv & Vækst på Nyborg Rådhus.
Håndværkermødet er et tilbagevende arrangement der normalt ligger i februar måned.
Program
Programmet sidst så ud som følger:
- Velkomst ved borgmester Kenneth Muhs.
- Kommunens anlægsbudgetter og opgaver ved konstitueret teknik- og miljøchef Paw Andreasen Degn.
- Status på byggesag i Nyborg Kommune ved teamleder for byggesag Taja Lüthje.
- Mulighederne med en lokal Energi & Klima inspirationsmesse 2023 ved chefkonsulent Stig Bøgh.
- Der bydes på biksemad med tilbehør.
- ”Håndværkerdialog” herunder valg til næste periode – ved erhverv- og udviklingschef Babak Djarahi.
- Nyborg Jobcenter 2022 ved beskæftigelseschef Merete Gommesen.
- Afrunding ved borgmester Kenneth Muhs.
Vi ses i februar 2023.
Som erhvervsdrivende i Nyborg Kommune har du mulighed for at mødes med andre virksomheder omkring bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
Vi har etableret et netværk, som vil klæde dig og din virksomhed på til fremtidens grønne krav og muligheder med inspiration, vidensdeling og engagement:
- ny viden og inspiration fra øvrige netværksdeltagere samt oplæg fra eksperter
- sparring på de udfordringer og barrierer, der er i din virksomhed og branche
- mulighed for at få trykprøvet dine idéer og forslag til konkrete tiltag
- værktøjer til konkret handling
- sparring på hvordan du skalerer dine initiativer og skaber udvikling og vækst
Der er fokus på hele værdikæden, og netværket vil derfor være repræsenteret af forskellige brancher og virksomhedstyper – med mulighed for opdeling i undergrupper.
For at høre nærmere og tilmelde dig, kontakt Tina Villadsen. Tlf. 2156 1070, e-mail: tvil@nyborg.dk
I 2021 tog Nyborg Kommune initiativ til en innovationskonkurrence for unge – man kaldte den ”Innovation Award 21”. Nyborg Kommune ønskede med denne indsats at sætte et ekstraordinært fokus på netop innovation blandt kommunens unge under 25 år.
Det første Innovation Award-arrangement blev gennemført og med stor interesse af såvel virksomheder, Nyborg Kommune som Nyborg Gymnasium og de deltagende unge.
Nyborg Kommunes Erhvervs- og Udviklingsudvalg har efterfølgende besluttet at støtte dette initiativ ved at gentage succesen i 2023.
Årets tema bliver bæredygtighed og FN’s verdensmål. Dette er grundet ønsket om at fremme den bæredygtige tankegang og handlinger til gavn for Nyborgs borgere, erhvervsliv og organisationer.
Det er endvidere målet at bringe uddannelsesinstitutionerne, erhvervslivet og kommunen endnu tættere sammen i et samarbejde om udvikling af kommunens unge. Yderligere er målsætningen at nedsætte gennemsnitsalderen for iværksættere i Nyborg Kommune.
Flere lokale virksomheder og organisationer er inviteret til at beskrive en case, som deltagerne skal arbejde ud fra.
Vi forventer, at der vil være cases fra erhvervslivet, Nyborg Kommune Bæredygtig Udvikling, velfærdsektoren, kulturområdet og naturligvis ”freestyle”, hvor næsten alt er tilladt. I alt 10 cases.
Arrangementet er målrettet alle unge under 25 år som bor, er under uddannelse eller arbejder i Nyborg Kommune.
Hvad går opgaven ud på:
Teamet præsenterer en idé, ydelse eller et produkt, som kan gøre en forskel og som skiller sig ud i hverdagen for borgere, virksomheder, eller klimaet og naturen.
Foreløbigt program for dagen:
Torsdag 13. april 2023 kl. 9.00-15.00 på Nyborg Gymnasium, Skolebakken 13.
09.00 Velkomst til Innovation Award 23 fra scenen.
09.10 Indlæg fra virksomheden Danfoss.
09.45-13.00 De deltagende teams pitcher deres idé/opfindelse
13.00 Indlæg fra en lokal virksomhed.
13.15 De 3 teams med højeste pointscore pitcher igen fra scenen.
13.45 Indlæg ved dagens hovedgæst Casper Blom.
14.35 Præmieoverrækkelse, herefter tak for i år og på gensyn.
Hvordan vil de unge blive bedømt:
Dommerne, som er lokale erhvervsfolk, vil bedømme hver pitch ud fra tre kriterier:
• Hvordan var formidlingskompetencen?
• Idéens/opfindelsens relevans, og løser den et behov?
• Er idéen/opfindelsen implementérbar?
Der gives fra 1-10 point ved hvert kriterie. 1 gives for den ringeste præstation og 10 gives for særklasse, naturligvis taget i betragtning at det er unge mennesker i udvikling, vi har at gøre med.
Dommerpanelets point samles og tælles løbende sammen. Efterfølgende præsenterer de tre teams med flest point i finalen. I finalen vil dommerne votere og samlet give point for hver af de 3 præstationer. Herefter udråbes første-, anden- og tredjepladsen.
Kan man vinde præmier?
Ja, udover et diplom forventer vi, at præmierne i 2023 atter vil være som følger:
1. præmie kr. 10.000
2. præmie kr. 4.000
3. præmie kr. 1.000
Tilmelding:
Deltagerne vil blive screenet af de enkelte uddannelsesinstitutioner, inden de går videre til Innovation Award 23. De enkelte hold skal være tilmeldt senest 31. januar 2023.
Man kan tilmelde sig som enkeltperson eller som et hold på maks. fire personer.
Vi glæder os til dette spændende arrangement, hvor alle er velkomne til at kigge forbi.
Styregruppen for Innovation Award 23 er:
Birgitte Veje Bredahl, Nyborg Gymnasium
Hanne Toft, Nyborg Gymnasium
Gitte Ohrt Rosenbaum, Nyborg Gymnasium
Mette Helding Madsen, Skole og Kultur
Tina Villadsen, Nyborg Kommune – Erhverv & Bæredygtig Udvikling
Ann Dyhrberg Larsen, Nyborg Kommune – Erhverv & Bæredygtig Udvikling
Stig Bøgh, Nyborg Kommune – Erhverv & Bæredygtig Udvikling
Vil du vide mere, skriv til erhverv@nyborg.dk
Find inspiration hos Iværksætterdanmark
Klar, parat, start up!Hold dig opdateret om kurser og arrangementer
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret på kommende kurser og arrangementer samt andre erhvervsnyheder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet her