Der er mulighed for at vælge mellem 4 cases til konkurrencen. 3 udvalgte cases samt en valgfri (freestyle).
Case 1
Hotel Nyborg Strand - Markedsføring af virksomhedens grønne profil
Med integritet, ideer og potentiale ønsker Nyborg Strand at gå forrest og skabe den kultur, der skal være med til at de som organisation bringer alle ressourcer i spil på nye måder.
Nyborg Strand påtager sig gerne et ansvar for deres arbejdsplads, mulige ressourcer og vores verden og er i fuld fart på vej mod en mere bæredygtig hverdag:
- De sorterer affald – genanvendelse på 74% foråret 2021
- Brugte møbler genbruges/får et nyt liv
- Indkøb vurderes ift. bæredygtighed og genanvendelse efter brug
- Der arbejdes intenst ift. økologi
- Vinkortet indeholder kun europæiske vine (pga. transport/Co2)
- Der installeres FM system (Facility management) for at kunne udføre værdibaseret vedligeholdelse
- Overvågning ift. vandlækager sat op
- Installering af ”smarte lamper” er undervejs
- Montering og test af tæpper lavet af fiskenet og plastflasker
- Hotellet har ejendom som er udlagt til brakmark – med bistader
- De er sommerfuglepartner
Opgaven:
Lav et oplæg på hvordan man fra hovedindgang til reception tydeligt, spændende og kreativt visualiserer for gæsterne, at Hotel Nyborg Strand skaber resultater og seriøst arbejder med bæredygtighed.
Oplægget må gerne kunne udvides til resten af hotellets fællesområder.
Case 2
Munck Gruppen A/S - Intern kommunikation
Munck Gruppen A/S består i dag primært af følgende 5 selskaber: Munck Asfalt A/S, Munck Forsyningsledninger A/S, Munck Havne & Anlæg A/S, Munck Civil Engineering A/S og Tarcopol Sp. z o.o. Koncernen beskæftiger i alt 1500 medarbejdere.
Munck Gruppen er en spændende og stor virksomhed med mange forskellige medarbejdergrupper, fx projektledere, formænd, administrativt personale og timelønnede ude i marken. Det er dog en udfordring at sikre, at samtlige medarbejdere modtager relevant information.
En af udfordringerne er fx at nå ud til de medarbejdere, som i dagligdagen ikke har en computer med firmamail med ude på arbejdsstedet.
Opgaven:
Hvordan kan de hos Munck levere en god, præcis og brugbar kommunikation gennem hele organisationen? Hvordan sikrer de at beskeder bliver modtaget, set og forstået ud i yderste led? Og hvordan strukturerer man kommunikationen, så medarbejderne ikke bliver bombarderet med unødvendig og irrelevant information?
Case 3
Nyborg Kommune, Bæredygtig Udvikling - Hvad kan ekstra overskudsvarme bruges til i Nyborg Kommune?
Nyborg kommunes varmeforsyning kommer fra overskudsvarme fra 2 af kommunens større virksomheder. Der er imidlertid mere overskudsvarme end Nyborg kan bruge på opvarmning, hvorfor man har et ønske om at anvende overskudsvarmen til nyttige og værdifulde tiltag til gavn for byens borgere og/eller erhvervsliv.
Overordnet vedrører dette Nyborg kommunes strategi for grøn omstilling.
Opgaven:
Lav forslag til løsning der kan gøre Nyborg endnu mere bæredygtig ved at anvende den resterende overskudsvarme til nye formål, herunder aktiviteter, værdiskabelse for borger og erhvervsliv - og især miljøet.
Case 4
Freestyle
Denne case er helt valgfri, og stort set alt er tilladt. Det skal dog være nytænkende, med kreative løsninger, gode ydelser eller produkter.
Opgaven:
Præsenter en idé, ydelse eller et produkt som gør en forskel og skiller sig ud i hverdagen for borgere, og/eller virksomheder, eller måske klimaet og naturen.
Munck Gruppen A/S, Hotel Nyborg Strand og Nyborg Kommune vil efterfølgende have ret til at benytte forslag og ideer til udvikling omkring hver deres cases.
Øvrige ideer/opfindelser under case 4 ejes af det pågældende team.