Databeskyttelse

Nyborg Kommune har fokus på at beskytte data om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

Hvor henter vi oplysninger om dig?

For at vi som kommune kan levere vores kommunale services og ydelser, har vi brug for informationer. Det gælder informationer om både borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

Nogle informationer kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre, såsom indkomstoplysninger, SKAT, BBR med videre. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du eksempelvis ansøger om en ydelse eller service.

Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med dine services og ydelser i kommunen. Det enkelte fagområde skal oplyse det til dig i forbindelse med eksempelvis en ansøgning om en service eller ydelse.

På lige fod med alle andre offentlige myndigheder har Nyborg Kommune en databeskyttelsesrådgiver, der skal holde øje med, om kommunen håndterer persondata på lovlig og sikker vis.

Hvordan håndterer vi dine data i selvbetjeningsløsninger?

Som udgangspunkt anvender vi den fællesoffentlige login-løsning NemLogin, hvor du bruger dit NemID som nøgle til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter.

De informationer, som indtastes i selvbetjeningsløsninger, beskyttes med kryptering og sendes via sikre forbindelser.

Hvor længe gemmer vi dine persondata?

Når vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi opbevarer dine oplysninger. Det varierer, alt efter om det drejer sig om eksempelvis en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.

Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Danmarks Statistisk, inden vi må slette dem. Det reguleres af arkivloven.

Du kan få oplysning om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte fagområder i kommunen.

Cookies på nyborg.dk

Nyborg.dk anvender 'cookies', der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil eller tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger og udføre statistik.

Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som for eksempel virus.

Se hvordan du sletter eller blokerer for cookies 

Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at hjemmesiden ikke fungerer optimalt.

Cookies fra tredjeparter

Nyborg Kommune forsøger i videst muligt omfang at begrænse brugen af indhold fra tredjeparter, der sætter cookies.

Hvis vi ikke kan undgå det, gør vi dig opmærksom på det, sådan at du kan undlade at bruge den del af hjemmesiden.

Når du bruger hjemmesiden, indsamler vi en række oplysninger med det formål at forbedre hjemmesiden til glæde for brugerne. 

Det drejer sig om: 

  • Tekniske oplysninger om din computer, tablet eller mobiltelefon, for eksempel browser og skærmopløsning.
  • Dit IP-nummer
  • Geografiske placering
  • Hvilke sider du klikker på
  • Hvordan du bevæger dig rundt på hjemmesiden.

Sikkerhed og kryptering

Vi har truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt bliver slettet, offentliggjort, fortabt, forringet eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen.

  • Du skal bruge dit NemID, når du benytter vores selvbetjeningsløsninger til personlige forhold. 

  • Trafikken på Nyborg Kommunes hjemmeside er krypteret og kører via den såkaldte HTTPS-protokol. Det sikrer, at ingen uvedkommende kan snage i de oplysninger, du for eksempel indtaster i en formular. 

  • Vi opfordrer dig altid til at bruge Digital Post frem for almindelig e-mail, hvis du sender personfølsomme oplysninger til Nyborg Kommune.